Welcome to my blog.
Hi, my name is Anis.
Do tell me if you've already followed or linked me.
(and I'll be doing the same thing to you, too)
If you visits without let me know, then you're a stalker.
Come on peeps! Say anything in the chatbox.
Hope enjoy ;)
Thankyou and good day!
Photobucket

Tuesday, January 27, 2009

Bukit Belacan, Gerhana Bulan & Matahari, Tahi Bintang

Cerita 1-Bukit Belacan

"Wow, sounds great." eheh.. 'great' la jugak cite aku ni. haa..semalam aku pergi ke Bukit Belacan. *[ Tapi tak lah berbau sangat sungai tu.] LOL. sebenarnya dulu kalau kawan aku, Amyra, nak pegi Bukit Belacan, *[ehem, dia tu memang suka & selalu pegi tempat tu.] aku sakat dia, aku pun cakap, "ai, patutlah tiap2 kali aku duduk sebelah ko kat sekolah, badan ko bau belacan." *[hauhauha. jahat sugguh aku ni.] Tapi kali ni Amyra ajak aku pegi sana. *[aku ni dah lama tak pegi sana, aku tak nak lepaskan peluang.. hagaga.] TAPI aku tak nak kasitau kawan2 yg aku pegi sana dgn Amyra. haha. *[licik sungguh aku ne, nanti aku kena ejek dengan dorang plak. hegegege..]




Cerita 2-Gerhana Bulan & Matahari

Haa, nampak kan gambar yg kat sebelah ni? *[aku pasti yg korang belum buta lagi. hegege. jangan marah dude.] ini lah yg dinamakan Gerhana Bulan & Matahari. [Ya ALLAH! inilah pertama kali aku tengok gerhana..tapi gambar sebenar yg aku tengok yg kat TV..] gambar yg korang tengok tu.. gambar Bulan menutup cahaya Matahari. *[menakjubkan?]




Huh, gambar ni pulak Bulan menutupi sebahagian daripada cahaya Matahari. *[menyesal betul, kalau lah aku boleh tengok gerhana ni dengan mata kepala aku sendiri..huft] kalau korang nak tau, aku ni pecinta alam semulajadi, tapi sekarang ni, bukan senang nak tengok sesuatu yg semulajadi. yg ada pun, pokok2 *[bende tu aku boleh tengok setiap masa, setiap saat, setiap detik la wei!]



hmm, camane Bulan bole tutup Matahari lak? Jangan tanya aku, aku tak tahu. hauhauha..

Kalau korang nak tau camne Bulan tu menutupi Matahari tu, haa, korang tengok lah gambar yg kat sebelah ni.



Cerita 3-Tahi Bintang

"Wow!" yg ni pun aku teringin nak tengok.. tapi apa daya.. harapan hanya tinggal kenangan.... "Hwaaa!!!" Menurut ayah aku, dia pernah tengok tahi bintang, banyak kali.. masa dia muda2 dulu.. *[uish, aku jeles tak terkata ni!] cantik kan tahi Bintang tu? walaupun nama 'tahi' bintang tu agak shit sket, tapi aku memang peminat nombor 0001 tahi bintang lah!! muahh! love you! Kita memanggilnya sebagai tahi bintang tetapi dalam astronomi, kilauan indah itu dinamakan meteoroid. Ia berlaku disebabkan cebisan batu atau logam yang memasuki atmosfera bumi bergeser dengan molikul air lalu menghasilkan percikan cahaya cerah berkilauan. Inilah yang disebut sebagai meteor atau shooting star. Banyak meteor mengikut laluan komet yang mengorbit matahari dan apabila meteoroid memasuli atmosfera bumi, kadangkala jumlahnyajadi begitu banyak serta datang dari arah yang sama. Fenomena indah ini dinamakan hujan meteor. Jika meteoroid cukup besar untuk mendarat tanpa terbakar sepenuhnya, ia dipanggil meteroit.
DAH! tu je cite yg aku nak kasitau korang.. byebye. koment kalau sudi kawan! :)

No comments: